(1760? – 1820)
Klâsik Türk Musikisi’nin en büyük kadın bestekârı. Müzik tarihimizde ortaya koyduğu varlık, tarihi olarak ve sanat düzeyi anlamında, dünyanın hiçbir müzik kültüründe benzerine rastlanmayan bir seviyededir. “Kalfa” unvanından, Osmanlı sarayının Harem’inde yüksek bir görevde olduğu anlaşılmaktadır. Eserlerindeki üslûp özelliklerinden dolayı Üçüncü Selim’in döneminde yaşamış olduğu; bazı eserlerinin güfte şairinin İkinci Mahmud olmasından dolayı bu padişahın dönemini de gördüğü sonucu çıkarılmıştır. Tahmine dayalı bu tesbit, 1999’da araştırmacı Talip Mert’in Osmanlı Arşivi’nde bulduğu bir tereke belgesiyle çelişmektedir. Musiki Mecmuası’nın Güz/Ekim 1999 tarihli 466. sayısında yayınlanan belgeden, Dilhayat Kalfa’nın 1737’den önce yaşadığı, çünkü terekesinin tarihinin 1737 olduğu sonucu çıkmaktadır. Bu durumda musiki tarihimizin iki ayrı döneminde iki ayrı Dilhayat Kalfa’nın yaşamış olabileceği düşünülebilir. Eski güfte mecmualarında yüzden fazla eseri gözükmesine rağmen, günümüze ulaşan eserlerinin sayısı on altı olarak tesbit edilmiştir.